Rids af Brøndby Strands udvikling set på kort fra Kraks Vejviser.
1950
![Brøndby Strand 1950](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1950.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1950 (pdf)
Fra 1950 er Brøndby Strand med i kortdelen af Kraks Vejvisere. Kortet dækker Avedøre, Brøndbyvester og Brøndby Strand.
Bemærk Rosenåen (tidligere Magleå, Randen eller Bybjergbækken). Det er en å der løber fra Glostrup via Brøndbyvester og ud i Køge Bugt ved Brøndby Strand. Åens udspring er nær Kildevældets Allé.
Spildevandsudledning fra Glostrup medførte omfattende lugtgener og åen fik det ironiske navnet Rosenåen.
I 1950erne blev en del børn i Kirkebjergbebyggelsen ramt af børnelammelse. Det medførte, at man påbegynder en etapevis nedgravning af åen. Det sidste stykke synlig å, blev lagt i rør i år 2000.
Brøndby Strand anno 1950 er for det meste korte sideveje til Gl. Køge Landevej, bl.a. Pilevangen hvor de første rækkehus i Brøndby Strand blev opført i 1944. Det var de ulige numre på vejen. I 1947 kom de lige numre til. Prisen på et rækkehus var ca. 26.500 kr.
På Gl. Køge Landevej lå små forretninger så som slagter, bager og en købmand.
Bemærk i øvrigt:
Kroen overfor Brøndby Allé.
Brøndbyvester Strandvej som en gennemgående vej fra Gl. Køge Landevej til Brøndbyvester.
1952
![Brøndby Strand 1952](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1952.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1952 (pdf)
I 1952 er der sket lidt. Silervej er forlænget og den første del af Strandskolevej, fra Gl. Køge Landevej til Brøndbyvester Strandvej, er anlagt.
1955
![Brøndby Strand 1955](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1955.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1955 (pdf)
Der er indtegnet en vinkelbygning ved Strandskolevej benægt “Skole”. Det er de første bygninger til Brøndby Strand Skole (I 2010 sammenlagt med Søholtskolen og Langbjergskolen til Brøndby Strandskole). De første bygninger til Brøndby Strand Skole blev opført i 1951.
Skolevang er også tilføjet kortet som en sidevej til Strandskolevej. Markvej er desuden forlænget, så den hænger sammen med Hyttekrogen i Vallensbæk.
1956
![Brøndby Strand 1956](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1956.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1956 (pdf)
Ved Gl. Køge Landevej ses en firkant med et 2-tal. Dengang var vejen en del af Hovedvej 2 der løb fra København langs Køge Bugt gennem Køge og endte nordøst for Vordingborg. (I dag benævnes ruten Sekundærrute 151).
Der er kommet kilometerangivelser på Gl. Køge Landevej som viser afstanden til København.
1957
![Brøndby Strand 1957](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1957.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1957 (pdf)
Strandfogedvej og Riggervej er tegnet ind på kortet, men uden vejnavn. Det samme gælder første del af Bådmandsvej.
Forlængelsen af Strandskolevej fra Brøndbyvester Strandvej til Maglegårdsvej er markeret med en stiplet linje.
1958
![Brøndby Strand 1958](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1958.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1958 (pdf)
Hyttebovej er forlænget fra Vallensbæk til Ny Mæglergårds Allé der er forlænget vest for Markvej hvor den slår et knæk mod vest.
Ved Strandskolevej er der kommet to sideveje: Hasselvang og Lindevang. Forlængelse af Strandskolevej øst for Maglegårdsvej er markeret med en stiplet linje.
Der er kommer vejnavne er på Riggervej, Sejlmagervej, Strandfogedvej, Matrosvej og Bådsmandsvej.
Gården Lagesminde er markeret på kortet. Gården har navn efter dens ejer i perioden 1823-1856, strandfoged Henrik Lage. I dag holder Brøndby Ny Rideklub til på Lagesminde.
Gartneriet Rheum, der senere har lagt navn til Rheumpark, er markeret på kortet. På gartneriet blev der hovedsageligt dyrket rabarber. Det forsvandt i slutningen af 1960erne.
1959
![Brøndby Strand 1959](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1959.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1959 (pdf)
Markvej er forlænget ned til Strandskolevej. Skolevang er forlænget op til Markvej.
1960
![Brøndby Strand 1960](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1960.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1960 (pdf)
Der er kommet farve på kortet! Der er mere tydeligt hvad der er land og by. Kroen ud for Brødnbyalle er fjernes for kortet.
Kortopslagets hovedtitel er ændret fra Avedøre til Brøndby Strand.
1961
![Brøndby Strand 1961](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1961.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1961 (pdf)
Den planlagte jernbanelinje til Køge er tegnet ind på kortet. Køge Bugt-banen er en betegnelse for S-banen, der går fra København til Køge. Første etape fra København H til Vallensbæk blev indviet 1. oktober 1972.
Fra Brøndby Strand station er der 11,9 km til Hovedbanegården.
1962
![brøndby Strand 1962](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1962.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1962 (pdf)
Bovang er tilføjet som sidevej til Maglegårdsvej.
1963
![Brøndby Strand 1963](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1963.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1963 (pdf)
Første del af Skibsbyggervej er tilføjet. Den fremtidige linjeføring for Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Holbækmotorvejen er markeret med stiplede linjer.
1964
![Brøndby Strand 1964](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1964.jpg?media=1667814267)
Kraks Vejviser: Kort 1964 (pdf)
På den sydlige side af Søndre Ringvej er Langengvej forlænget og Haveforeningen markeret med grønt.
zoom
1950
![Brøndby Strand 1950 zoom](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1950zoom.jpg?media=1667814267)
1959
![Brøndby Strand 1959 zoom](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1959zoom.jpg?media=1667814267)
1964
![Brøndby Strand 1964 zoom](https://usercontent.one/wp/www.sh-site.dk/wp-content/uploads/2015/12/bs1964zoom.jpg?media=1667814267)
Publiceret på sh.newsun.dk 21.01. 2015