To Hegn

To dages vandretur i Krogenberg Hegn og Nyrup Hegn med børn. Jeg havde taget et par børn på 19 og 7 med på vandretur. Vi havde en enkelt overnatning. Det var super hyggeligt.

Det er nærmest blevet en tradition med en overnatning i skoven i løbet af sommeren. I år skiftede vi de kendte skove, som Gribskov og Store Dyrehave, ud med et par mindre kendte småskove i Nordsjælland. Jeg bookede på forhånd shelterpladsen ved Ravnebakken i Krogenberg Hegn.

Det var en tur uden bil, så vi gik fra station til station. Første dag startede vi ved Kvistgård Station. Vi skulle ud af byen og over Helsingørsvej inden vi kunne komme ind i Krogenberg Hegn.

Krogenberg Hegn er en statsskov. Det er en blandet nåle og løvskov. Det er ikke nogen stor skov, men den hænger sammen med Danstrup Hegn mod vest og der er kun et smalt stykke åbent land, som adskiller Krogenberg Hegn fra Nyrup Hegn.

Efter at vi har krydset Helsingørsvej og forladt Hornbækvej møder vi ikke andre mennesker. Men lidt frøer krydser vores vej og et par af os spotter noget vildt på afstand. Vi går både af skovvejene og de mindre spor, der er i skoven.

Shelterpladsen ligger i læ med skranter hele vejen rundt. Der er to shelter med hver sin bålplads. Her fik vi besøg af en mor og datter fra den nærliggende landsby. Der ud over var vores ophold på shelterpladsen uforstyrret.

Vi ender med at sove i vores medbragte telt og hængekøje. På pladsen er et toilet af den slags, der består af en hul i jorden med et transportabelt skur over. Det er placeret i god af stand af shelters og teltpladser.

Mette plejer at står for trangia-mad, når hun er med på vandring. Og nu er der er to vandretyper. Dem der har Trangia med og dem der har en Jetboil med, når de tager på tur. Jeg tilhører sidstnævnte, så der var astronautmad på menuen til aftensmad.

Dag to

Næste morgen vågnede vi tidligt. Sådan er det når vi sover i telt.
Det var en lidt kølig morgen, men varmen kom stille og roligt. Efter at vi havde spist havregrød og drukket morgen kaffe og te – og pakket ned, var det tid til at vandre videre.

Vi forlod Krogenberg Hegn gik videre i Nyrup Hegn. Nyrup Hegn er også en statsskov. Den ligger syd for Gurre. Skoven er ikke stor men hyggelig. Som på førstedagen, mødte vi ikke andre mennesker i skoven.

Vi kommer forbi Ole Rømers Høj. Højens stammer fra Ole Rømers opmålinger af landet. Milehøjen er den eneste der er bevaret i Danmark – den mangler dog milestenen på toppen af højen.

Milehøjen findes ved krydset Gamle Kongevej og Pladshøjsvej.

Vandreturen slutter ved Mørdrup Station hvorfra vi tager toget til Helsingør. Der spiste vi velfortjent is inden turen gik hjem.

Første dag gik vi lidt over 6 km og anden dag blev det til knap 5 km. Vi gik lidt omveje så det kan gøres kortere, men turen kan også forlænges, f.eks. i Krogenberg Hegn hvor der er et par oldtidshøje.